Argentina

6 januari 2019 - Buenos Aires, Argentinië

Ons laatste verhaal eindigde we met de woorden “Argentinië voelt nu al als een verademing”. Inmiddels zijn we bijna drie weken in dit zonnige land en kunnen we die woorden nog steeds beamen.

Onze eerste stop is de door wijnstreken omgeven stad Salta. In ons appartementje, direct gelegen aan het hoofdplein, worden we ’s ochtends wakker door vrolijk klinkende Argentijnse muziek.
We openen de gordijnen en fel zonlicht schijnt naar binnen, we pakken Arjens horloge en zien dat we ruim 10 uur lang geslapen hebben. We kijken vanuit ons raam recht op het met groene bomen omringde Plaza en we zien een jongen en een meisje een traditioneel Argentijnse dans opvoeren met een kring van mensen om hen heen.
We nuttigen een simpel fruit-ontbijtje, draaien een wasje, nemen een frisse douche en gaan samen de deur uit. Uiteraard nemen we nieuwsgierig even een kijkje bij de dans en muziek op het plein en daarna slenteren we door de stad. We stuiten op een hip tentje en genieten van een goede cappuccino en een tosti.
Wow, wat een positieve energie krijgen we van deze gemiste ‘luxe’ en de vriendelijkheid van de mensen hier.

De drie dagen dat we in Salta zijn halen we wat gemiste uren slaap in en komen we tot rust. Op de derde dag nemen we vanuit Salta een lijnbus naar het nabijgelegen plaatsje San Lorenzo. Het is een rustig en groen dorp 15 kilometer verwijdert van Salta, waar we in een B&B verblijven wat door twee Nederlanders wordt gerund.
Met een warm onthaal komen we aan in het zogeheten Casa Hernandez. We trekken meteen onze zwemkleding aan en springen in het zwembad wat als een blauwe oase in de grasgroene tuin ligt. ’S Avonds eten we bij een pizzeria op de hoek van onze straat en gaan daarna verzadigd ons bed in.
De volgende ochtend ontmoeten we bij het ontbijt een ander Nederlands stel die ook in de B&B verblijft. Na wat kletsen komen we erachter dat zij met hun huurauto naar exact hetzelfde stadje gaan als wat wij als volgende bestemming in gedachten hadden!

De eerst volgende morgen treffen we Desiree en Tom zoals afgesproken bij het ontbijt. We mogen met hun meerijden naar het stadje van de Argentijnse Torrontes wijn, Cafayate. Een 4 uur durende rit brengt ons door een prachtig gebied met rode rotsformaties, genaamd Quebrada de las Conchas. Door regen, wind en andere weersverschijnselen is in vele verstreken jaren het rode gesteente geërodeerd waardoor er nu bijzondere kloven en bergen te zien zijn. We stappen uit op de mooiste plekjes en genieten van het uitzicht. Na een tijdje gereden te hebben, maken de rode rotsformaties plaats voor uitgestrekte groene wijngaarden: we zijn in Cafayate.

5 nachten lang verblijven we in het plaatsje Cafayate. We huren één dag een fiets en rijden langs de groene druivenplantages tot het zweet ons op het voorhoofd staat. We pauzeren de fietstocht voor een welverdiende lunch bij een van de beste wijngaarden in deze streek, Piatelli. Het was een heus genot! De volgende dag maken we nog een wandeling en op kerstavond gaan we uiteten. Op eerste kerstdag skypen we wel drie uur lang met huize van Tilborg om de kerstcadeautjes uit te pakken en de gedichtjes aan elkaar voor te dragen. Op tweede kerstdag luieren we aan een openbaar buitenzwembad en genieten we van het verkoelende water en de rust. Iedere dag proeven we wel een nieuw wijntje, vers verkregen van de nabij liggende wijngaarden (lees: heel veel wijn). Het is hier zonnig en 25 graden Celsius, er zijn geen kerstbomen of kerstlichtjes en onze vrienden en familie zijn ver weg. Kortom, het voelde niet als kerst en we hebben ontdekt dat je vooral niet geforceerd een kerstgevoel moet proberen te creëren 😉.

Op 27 december gaan we met de bus vanuit Cafayate terug naar Salta, want vanuit daar vertrekken we de 29e naar de bruisende hoofdstad van Argentinië, Buenos Aires.
In deze hoofdstad wonen ruim 10 miljoen mensen (inclusief het stedelijk gebied), dit is ongeveer 25% van de totale bevolking in Argentinië. En dit terwijl Argentinië in oppervlakte ongeveer net zo groot is als Spanje, Frankrijk, België, Duitsland, Polen, Italië en Nederland bij elkaar. Het is dus een heel groot en relatief dunbevolkt land.
Dat Buenos Aires een grote stad is wordt ons meteen na aankomst duidelijk. Vanaf het vliegveld nemen we een bus naar het centrum waar we een hostel hebben geboekt. Tijdens deze busrit rijden we één uur lang door alleen maar stedelijk gebeid. Onze eerste indruk is dan ook dat Buenos Aires veel meer ontwikkeld is dan de andere grote steden die we bezocht hebben, zoals Lima of La Paz. Er zijn geen onafgemaakte of ingestorte gebouwen, de wegen zijn goed en geasfalteerd, het is schoner en rustiger en het is moderner.
De stad bestaat uit welgeteld 48 verschillende wijken. Elke wijk heeft zijn eigen identiteit en sfeer en dit is goed te merken wanneer je door de stad loopt. De eerste drie nachten slapen we in een hostel in Recoleta, een moderne wijk waar vroeger de rijkere burgers na toe zijn getrokken bij de komst van de vele immigranten. De eerste dagen maken we iedere dag een wandeling door een ander deel van de stad en door Arjens fitbit weten we dat we ongeveer 20km per dag lopen!
We lopen naar Puerto Madero, een oude havenwijk die is omgebouwd tot hippe en trendy woonwijk met leuke (en dure) restaurantjes aan het water. ’s Avonds dineren we bij Saigon, een heerlijk Vietnamees restaurant in de levendige arbeiderswijk San Telmo. In deze wijk genieten we tijdens onze avondwandeling van de vele straatmuzikanten en de gezellige sfeer.
Op een andere dag wandelen we door groene parken en gezellige lokale marktjes en bezoeken we ‘La Recoleta Cemetary’. Deze laatste is een ommuurde begraafplaats midden in de stad ter grootte van 5,5 hectaren. In de 6000 graven liggen onder andere vele belangrijke personen uit de Argentijnse geschiedenis begraven zoals Eva Perón, beter bekend als Evita.
Als we de poort binnenlopen zien we niet de graven zoals wij ze kennen, nee, het is net een klein dorp met allemaal kleine steegjes en huisjes (mausolea). Wanneer je rondloopt en dichterbij de mausolea komt, zie je de vele grafkisten in een ommuurd familiegraf open en bloot voor je neus liggen, ik vond het een heel heftig aangezicht (zie foto’s).

Op 31 december, gaan we ’s Avonds weer naar de wijk Puerto Madero. Wanneer we aankomen zien we in dit oude havengebied vele mensen die allemaal hun eigen drinken en eten bij zich hebben en dit nuttigen in afwachting van de jaarwisseling. Hier en daar wordt er openlijk muziek gedraaid, er wordt gedanst, geproost en het is er heel gezellig. Wij hebben er natuurlijk niet aan gedacht om eigen drinken mee te nemen, maar gelukkig kunnen we bij andere feestvierders een biertje kopen en daarmee proosten we bij het vuurwerk aan het water op het nieuwe jaar.
Op nieuwjaarsdag verhuizen we van verblijfsplaats, we ruilen de slaapzaal in het hostel in voor een Airbnb appartement in Palermo. Deze wijk staat bekent als de meest gemoedelijke en sfeervolle wijk. De straten zijn hier echter op nieuwjaarsdag verlaten, maar de volgende dag veranderd dat gelukkig. Palermo blijkt een hele gezellige wijk met vele leuke koffietentjes, restaurants en kroegjes.
Iets wat wij in ons 4,5 jaar samenzijn nog nooit hebben gedaan is: naar de bioscoop!! Voor het eerst in onze relatie gaan we samen naar de film en voor jullie: Bohemian Rhapsody, de biografische film over de band Queen, is een echte aanrader!

Vanuit ons optrekje in Palermo brengen we ook nog een bezoek aan een andere ‘beruchte’ wijk van de stad: La Boca. Tussen 10u en 17u is dit een echte toeristentrekker vanwege de vele in kleur beschilderde huizen en de streetart. Na 17uur moet je echter wegwezen uit deze wijk, dan overheersen hier namelijk de criminele organisaties en trekt zelfs de politie weg uit de buurt. Deze immigrantenwijk is een van de armste buurten van Buenos Aires en om de wijk een vrolijker imago te geven heeft een beroemde Argentijnse kunstenaar rond 1920 vele huizen een kleur gegeven.
Ook ligt, tot Arjens grote vreugd, in deze wijk het voetbalstadion van de grootste voetbalclub van Argentinië: Boca Juniors. Dit is de club waar Maradonna groot is geworden en waarbij de wedstrijden tegen de rivaal River Plate berucht zijn om het fanatisme bij zowel de voetballers alsmede bij de fans. Vorige maand hebben bijvoorbeeld enkele extreem fanatieke fans van River Plate een aanslag op de spelersbus van Boca Juniors gepleegd, waardoor de derby wedstrijd tussen de twee uiteindelijk in Madrid moest worden gespeeld. Ja, dat dus…

Om af te sluiten: Argentinië staat voor ons zo in contrast met Bolivia dat we nu, na 2,5 week, nog steeds momenten hebben waarin we ons dankbaar voelen met de luxe van de voorzieningen hier (een warme douche, een goed kopje koffie of een gezonde maaltijd).
Argentinië heeft ons nog veel meer te bieden, dus vliegen we morgen naar het stadje Bariloche in het Noorden van Patagonië. We gaan tot ons groot genoegen de ruige natuur weer in.

Heel erg bedankt voor alle reacties en kerstwensen die we hebben gekregen na ons vorige verhaal!

Vergeet niet om ook eens bij video’s te kijken op de blog.

Liefs Arjen en Roos

1. Dineke Veerman:
    6 januari 2019
    Veel plezier weer! Bariloche en omgeving ken ik niet, verder naar het zuiden wel weer. Ook naar El Calafate en Perito Moreno? Geniet ze en saludos y abrazo!
  2. Idske van der Bij:
    6 januari 2019
    Weer een prachtig verteld reisverslag, genieten maar.
  3. Fenny:
    6 januari 2019
    Goeie reis morgen. Weer een prachtig verhaal en mooie foto's. Die bieb; prachtig!
    Liefs
  4. Gert&Hilda:
    Prachtig jullie reisverhalen!
    Heel mooi beschreven....
    Wij wensen jullie een heel fijn, liedevol en gelukkig nieuwjaar!
    Dat er nog maar vele mooie verhalen mogen volgen.
    Liefs Gert& Hilda
  5. Arie:
    6 januari 2019
    Heel fijn dat jullie je belevenissen met ons delen via de uitgebreide verslagen in woord en beeld. Ik wens julli een gezond, liefdevol en prachtig 2019, waarin jullie wensen uitkomen, dromen werkelijkheid worden en verwachtingen waargemaakt worden.
  6. Hilde:
    😘😘
  7. Cees:
    7 januari 2019
    Leuk om te lezen weer! Goeie reis naar Bariloche en ben benieuwd naar je verhalen over en foto’s van Patagonië! Vermaak je nog.
  8. Sharon:
    7 januari 2019
    Wauw! Mooi zeg. En ook heftig dat contrast in het dorpje.
  9. Jenny:
    Prachtigefoto’s weer!
    Wat lief dat jullie met een Nederlands stel mee mochten rijden naar Cafayate. Fijn dat jullie wat meer vriendelijkheid en luxe ervaren hier, vergeleken met Bolivia! Veel plezier in Patagonie.
  10. Martine:
    Knuffels uit Alkmaar!
  11. Tigo van der Bij:
    7 januari 2019
    Goh wat interessant dat de zon bij jullie ook zo mooi schijnt!
    Ik heb trouwens ook een heerlijke douche genomen en een heerlijk brood ontbijtje gehad met pindakaas en hagelslag 😉!
  12. Tante Marlie:
    10 januari 2019
    Ha Roos en Arjen,

het blijft een fantastische belevenis met veel mooie ervaringen.
    Een mooie start voor het nieuwe jaar. Wat een mooie, kleurrijke foto's .
    ik wens jullie een liefdevol jaar met veel mooie ervaringen samen en een goede thuiskomst te zijner tijd ! liefs
  13. Anne Vermeulen:
    13 januari 2019
    Wat leuk om alweer te mogen lezen! Hoe beviel/bevalt Patagonie?
  14. Eefje:
    19 januari 2019
    Wat een verhaal weer, fantastisch! En wederom geweldig geschreven! En de foto's zijn ook adembenemend! Geniet nog in Argentinië!!!!